UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Informacja dotycząca cookies


 Czym są ciasteczka (pliki cookies)?

Ciasteczko jest plikiem alfanumerycznym (tekstowym), który jest zapisywany na komputerze użytkownika podczas odwiedzin naszej witryny (lub aktualizowany - w przypadku odwiedzin ponownych/kolejnych).

 

W jaki sposób wykorzystujemy cookies w naszym serwisie?

Nie gromadzimy ani nie przetwarzamy żadnych informacji pozwalających na bezpośrednią identyfikację danych osobowych. Pliki cookies są wykorzystywane w naszym serwisie do celów statystycznych (dotyczących statystyk odwiedzin naszej witryny) oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i dostarczenia bardziej dopasowanych treści.

 

Czy mogę wyłączyć obsługę Cookies?

Tak, możesz to zrobić w każdej chwili poprzez zmianę ustawień swojej przeglądarki w zakresie obsługi Cookies.

 

Jak wyłaczyć obsługę ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach:

Google Chrome

Trzeba kliknąć na menu (w prawym górnym rogu), zakładka Ustawienia > Pokaż ustawienia zaawansowane. W sekcji „Prywatność” trzeba kliknąć przycisk Ustawienia treści. W sekcji „Pliki cookie” można zmienić następujące ustawienia plików cookie:

  • Usuwanie plików cookie
  • Domyślne blokowanie plików cookie
  • Domyślne zezwalanie na pliki cookie
  • Domyślne zachowywanie plików cookie i danych stron do zamknięcia przeglądarki
  • Określanie wyjątków dla plików cookie z konkretnych witryn lub domen

 

Internet Explorer

Z menu przeglądarki (prawy górny róg): Narzędzia > Opcje Internetowe > Prywatność, przycisk Witryny. Suwakiem ustawiamy poziom, zmianę zatwierdzamy przyciskiem OK.

 

Mozilla Firefox

Z menu przeglądarki: Narzędzia > Opcje > Prywatność. Uaktywnić pole Program Firefox: „będzie używał ustawień użytkownika”.
O ciasteczkach (cookies) decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Akceptuj ciasteczka.

 

Opera

Z menu przeglądarki: Narzędzie > Preferencje > Zaawansowane.
O ciasteczkach decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Ciasteczka.

 

Safari

W menu rozwijanym Safari trzeba wybrać Preferencje i kliknąć ikonę Bezpieczeństwo. Tu wybiera się poziom bezpieczeństwa w obszarze "Akceptuj pliki cookie”.


Wyłączenie lub blokada obsługi cookies może spowodować nieprawidłowe działanie naszej witryny. Jeśli Twoja przeglądarka akceptuje obsługę Cookies, oznacza to wyrażenie zgody na stosowanie cookies przez naszą witrynę.

DZIEŃ PRAW DZIECKA

Anna Kotas

"Nie ma dzieci - są LUDZIE"

Janusz Korczak

 

20 Listopada obchodzimy OGÓLNOPOLSKI DZIEŃ PRAW DZIECKA.

Na wniosek Rzecznika Praw Dziecka, Sejm podjął uchwałę w sprawie ustanowienia święta, które przypada w 25 rocznicę uchwalenia przez Zgromadzenie Ogólne ONZ – Konwencji o Prawach Dziecka, nazywanej Światową Konstytucją Praw Dziecka.

 

Prawidłowości wieku przedszkolnego

Anna Kotas

Dziecko przedszkolne - prawidłowości wieku przedszkolnego

Wiek przedszkolny wiąże się dla większości dzieci z dużymi zmianami. Trzyletnie dziecko wkracza w czas samodzielności. W ciągu kolejnych dwóch, trzech lat zmienia się w sprawnego fizycznie, zwinnego i w dużej mierze samodzielnego człowieka. Dziecko coraz dłużej przebywa pod opieką innych dorosłych, nie tylko rodziców.

Jest to przede wszystkim czas, kiedy dziecko rozpoczyna swoją przygodę z przedszkolem. To tutaj dzieci zawierają swoje pierwsze "poważne" znajomości, nie tylko z rówieśnikami, ale także z dziećmi starszymi i młodszymi. Nabywają ważnych doświadczeń społecznych związanych z byciem w grupie i kontaktami z innymi dorosłymi. Poznają wiele nowych miejsc i sytuacji, z którymi nie zetknęły się w domu.

W tym czasie umysł dziecka jest bardzo chłonny i gotowy do uczenia się wszystkich nowych rzeczy.

O poczuciu własnej wartości u dzieci

Anna Kotas

Dziecko ma swoje ulubione wybory, bo jest sobą

Niepowtarzalnym, jedynym w swoim rodzaju – sobą. Jako rodzice chcemy pokazać dzieciom świat, wprowadzić je do życia, by mogły być szczęśliwe, bezpieczne i spełnione jako dorośli. Chcemy zaszczepić im wartości, które uznajemy za kluczowe w życiu, i nauczyć je ważnych dla nas norm społecznych. A jednocześnie nasza rola to tak naprawdę pokazywanie tego, jak żyjemy całym sobą, pokazywanie swoich wyborów, dylematów i tego, co jest dla nas ważne. Pokazywanie tego w działaniu, nie w deklaracjach. Dzieci bowiem uczą się przez modelowanie – obserwują nas i naśladują. Ważniejsze są dla nich nasze działania niż słowa.

Możemy pokazywać dzieciom świat naszych wartości, zachęcać je, by poszły drogą podobną do naszej, podobnie budowały relacje i podzielały nasz światopogląd. Możemy je zachęcać – i to tyle lub aż tyle. Dziecko jako niezależna jednostka, krok po kroku dokonuje własnych wyborów. Z radością bierze pod uwagę to, co dostaje w przekazie od rodziców, lecz koniec końców wybiera autonomicznie swoją drogę.
To mogą być dla rodziców trudne momenty, a jednak wierzymy, że znajdą siłę, by przez nie przejść i umożliwić dziecku jego rozwój.

Dziecko przedszkolne - wstęp

Anna Kotas

DZIECKO PRZEDSZKOLNE

 

·         Jakie jest?

·         Jak możemy wspierać jego rozwój?

                Dzieciństwo zajmuje ważne miejsce w życiu każdego człowieka. Trwa zaledwie kilka lat, ale w żadnym innym okresie życia nie dokonuje się tak wiele zmian w tak krótkim czasie. Zmiany te dokonują się niezwykle szybko, są rozległe i znaczące, zarówno dla jakości funkcjonowania dziecka, jak i dla dalszego biegu jego rozwoju.

                Oznacza to, że dziecko wymaga szczególnie starannej opieki i odpowiedniej do swych potrzeb stymulacji, a także ochrony i troski. Z jednej strony dziecko jest niezwykle chłonne, szybko się zmienia i uczy nowych możliwości, a z drugiej - wrażliwe na wpływ negatywnych doświadczeń.

Dziecko a integracja sensoryczna

Anna Kotas

Czym właściwie jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna to podświadomy proces zachodzący w naszym mózgu. Dzięki temu mózg, zalewany wieloma bodźcami pochodzącymi ze zmysłów, jest w stanie informacje te rozpoznać, uporządkować, zinterpretować i ułożyć tak, aby mogły być użyte w celowym działaniu.

W każdej sekundzie do naszych mózgów docierają niezliczone bodźce sensoryczne - nie tylko z oczu i uszu, ale z każdego miejsca w ciele, z mięśni, stawów, z pozycji i ruchu naszego ciała, grawitacji i równowagi. Integracja sensoryczna nadaje znaczenie temu, co jest doświadczane, poprzez selekcję informacji i wybór tego, na czym mamy się skupić.

Zdolność do organizowania informacji płynących ze zmysłów jest u wielu dzieci zakłócona. Rezultatem tego mogą być problemy w koncentracji, zachowaniu, trudności w zakresie rozwoju ruchowego oraz problemy szkolne.