UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Informacja dotycząca cookies


 Czym są ciasteczka (pliki cookies)?

Ciasteczko jest plikiem alfanumerycznym (tekstowym), który jest zapisywany na komputerze użytkownika podczas odwiedzin naszej witryny (lub aktualizowany - w przypadku odwiedzin ponownych/kolejnych).

 

W jaki sposób wykorzystujemy cookies w naszym serwisie?

Nie gromadzimy ani nie przetwarzamy żadnych informacji pozwalających na bezpośrednią identyfikację danych osobowych. Pliki cookies są wykorzystywane w naszym serwisie do celów statystycznych (dotyczących statystyk odwiedzin naszej witryny) oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i dostarczenia bardziej dopasowanych treści.

 

Czy mogę wyłączyć obsługę Cookies?

Tak, możesz to zrobić w każdej chwili poprzez zmianę ustawień swojej przeglądarki w zakresie obsługi Cookies.

 

Jak wyłaczyć obsługę ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach:

Google Chrome

Trzeba kliknąć na menu (w prawym górnym rogu), zakładka Ustawienia > Pokaż ustawienia zaawansowane. W sekcji „Prywatność” trzeba kliknąć przycisk Ustawienia treści. W sekcji „Pliki cookie” można zmienić następujące ustawienia plików cookie:

  • Usuwanie plików cookie
  • Domyślne blokowanie plików cookie
  • Domyślne zezwalanie na pliki cookie
  • Domyślne zachowywanie plików cookie i danych stron do zamknięcia przeglądarki
  • Określanie wyjątków dla plików cookie z konkretnych witryn lub domen

 

Internet Explorer

Z menu przeglądarki (prawy górny róg): Narzędzia > Opcje Internetowe > Prywatność, przycisk Witryny. Suwakiem ustawiamy poziom, zmianę zatwierdzamy przyciskiem OK.

 

Mozilla Firefox

Z menu przeglądarki: Narzędzia > Opcje > Prywatność. Uaktywnić pole Program Firefox: „będzie używał ustawień użytkownika”.
O ciasteczkach (cookies) decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Akceptuj ciasteczka.

 

Opera

Z menu przeglądarki: Narzędzie > Preferencje > Zaawansowane.
O ciasteczkach decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Ciasteczka.

 

Safari

W menu rozwijanym Safari trzeba wybrać Preferencje i kliknąć ikonę Bezpieczeństwo. Tu wybiera się poziom bezpieczeństwa w obszarze "Akceptuj pliki cookie”.


Wyłączenie lub blokada obsługi cookies może spowodować nieprawidłowe działanie naszej witryny. Jeśli Twoja przeglądarka akceptuje obsługę Cookies, oznacza to wyrażenie zgody na stosowanie cookies przez naszą witrynę.

Rymowanki edukacyjne

Kinga Balas

Dzień dobry!!!

Tym razem kilka dobrych rad na wakacje. Życzę bezpiecznego, dobrego wypoczynku!!!


Wakacyjne rady
Głowa nie jest od parady
i służyć ci musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
kiedy słońce pali.
 
Płynie w rzece woda,
chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.
 
Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze,
nie zrywaj! nie zjadaj!
bo zatruć się możesz.
 
Urządzamy grzybobranie.
Jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,
Nie wkładaj go do koszyka.


WAKACJE!
Bezpieczne opalanie Choć na plaży piasek parzy.
My się słońca nie boimy
Bo nas chroni krem z filtrami.
Smarujemy się nim sami!
Bo mam czapkę taką z daszkiem,
A siostrzyczka ma kapelusz.
Na wakacjach – to wam powiem
Trzeba także dbać o zdrowie!
B. Szelągowska
Wesoła kąpiel Kiedy słońce mocno praży,
najprzyjemniej jest na plaży.
Złoty piasek w pięty grzeje.
Ja się śmieję, wiatr się śmieje!
Chociaż rzeczka chłodem kusi,
czy bezpieczna, sprawdzić musisz,
nim do wody wskoczysz! Plusk!
Żabka z brzegu głową kiwa,
że ktoś żabką świetnie pływa
i z zazdrości zielenieje.
Ja się śmieję, wiatr się śmieje!
Szumi woda, śpiewa fala,
słońce twarze nam opala
i przez sitko piegi sieje.
Ja się śmieję, wiatr się śmieje

Rusz głową - zagadki:
Na małych krzaczkach
w promieniach słonka dojrzewają.
Są słodkie i pyszne
i czerwony kolor mają. /truskawki/
 
Jakie to na drzewie
dojrzewają przysmaki,
które lubią jeść dzieci,
dorośli i szpaki. /czereśnie/
 
Babcia pestki z nich wydłubie
i sok słodki z nich wyciśnie,
albo kompot ugotuje,
lub do ciasta doda.../wiśnie/

Gdy tylko lato się zaczyna
na krzaku dojrzewa /malina/
Mnóstwo w niej witamin
i kształt ma kuleczki.
Najsmaczniejszy i najzdrowszy
sok z czarnej .../porzeczki/
 
Duża i dmuchana;
Bardzo kolorowa.
Hop! Do góry lubi latać.
To piłka /plażowa/.
 
Zamek z piasku z nią zbudujesz,
chociaż cała plastikowa.
Po zabawie -obok grabek
w wiaderku się chowa. /łopatka/.

W wodzie zawsze je zakładam,
Przez ręce, głowę.
Już się teraz nie utopię.
Bo mam koło /ratunkowe/.
 
Gdy słońce mocno świeci
To wtedy nam się marzy
By koc szybko rozłożyć
Na piaszczystej /plaży/.
 
Wody wcale się nie boi;
Lubi pływać po jeziorze.
Ale są potrzebne wiosła,
By nas fala lepiej niosła. /łódka/


Miłej zabawy!!! Do  zobaczenia we wrześniu!!! Logopeda.

Rymowanki edukacyjne

Kinga Balas

Dzień dobry!!!

Wierszyk edukacyjny dla przedszkolaków o sprzątaniu zabawek i dbaniu o nie.
A jak się do tego zabrać? Najlepiej wspólnymi siłami!
Posłuchajcie wierszyka dla dzieci o porządkach w domu i przedszkolu:
O zabawki zawsze dbamy
po zabawie posprzątamy.
Już samochód na wirażu:
pędzi prędko do garażu.
Lalki siedzą równo w rzędzie:
bałaganu dziś nie będzie!
Klocki ułożymy w kątku.
Krzyś pilnuje dziś porządku.
Każdy przedszkolaczek wie
po zabawie sprząta się.

Dzieci znają zasady bezpieczeństwa i wiedzą, że w kontaktach z obcymi osobami należy być ostrożnym. Posłuchajcie edukacyjnego wierszyka uczącego dzieci, by nie ufały nieznajomym. Nawet małe dziecko dobrze o tym wie
kto to jest znajomy, a kto obcym jest.
Ze znajomym można bawić się, rozmawiać
ale gdy ktoś obcy, to trzeba uważać!
Nie wolno zaufać nawet gdy ktoś mówi,
że zna mamę, tatę i bardzo nas lubi.
Nie wolno przyjmować słodyczy, podarków
lub iść z nieznajomym na spacer do parku

Rymowanki edukacyjne

Kinga Balas

„Mamo! tato! Pobaw się ze mną!!!”
Dzień dobry!!!

Wirus czyli Mydło w dłoń i wirus goń! Czym jest wirus? Jak działa? I co zrobić, żeby uniknąć spotkania z nim? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w wierszyku dla dzieci autorstwa Pani Małgorzaty Strzałkowskiej.
Wirus to nie jest ani zwierzątko,
ani żyjątko, ani stworzonko.
Z łaciny słowo virus pochodzi –
to jad, trucizna, coś, co nam szkodzi.
Choć samodzielnie nie może pożyć,
dąży do tego, aby się mnożyć.
I to dążenie jest bez wątpienia
jedynym celem jego istnienia.
Sam tego jednak zrobić nie może,
bo musi znaleźć dobre podłoże.
Z uporem szuka więc gospodarza,
by w jego ciele móc się namnażać.
Przytulne wnętrze ludzkiego ciała
to jest dla niego frajda niemała.
Przez nos, przez usta albo przez oczy
do organizmu stara się wskoczyć,
po czym nurkuje w nim niczym nurek
i odpowiednich szuka komórek.
Wilgoć, właściwy poziom ciepłoty –
i wirus bierze się do roboty.
A gdy komórka swą rolę spełni,
wirus cząstkami już ją wypełni,
cząstki ją niszczą w zawziętym szale
i cała armia wędruje dalej.
Gdy taki wirus w ciało się wczepi,
niestety prędko się nie odczepi.
Choć nasz organizm do walki staje,
nie zawsze wygrać mu się udaje…
Już nad szczepionką myślą lekarze.
Kiedy ją stworzą? To się okaże.
Ale my też coś zrobić możemy.
Co? W pierwszym rzędzie wszystko myjemy –
ręce, owoce, przedmioty, ciała.
Czemu? A wiecie, jak mydło działa?
Wirus na zewnątrz ma cienką błonkę,
czyli otoczkę, płaszczyk, osłonkę,
a na niej różne trąbki i rurki,
ułatwiające wejście w komórki.
Mydło się składa z długich cząsteczek,
mających postać wielu szpileczek.
Gdy szpilka w płaszczyk wirusa wnika,
wirus rozpada się, po czym znika.
Dlatego myjmy dokładnie ręce,
ciało, owoce… i dużo więcej!
(tekst: Małgorzata Strzałkowska
konsultacja: Zuzanna Strzałkowska)

Wszystkie dzieci chciałyby być zdrowe jak ryba. Do tego potrzebna jest jednak wiedza o zdrowym trybie życia. Edukacyjny wierszyk pomoże dzieciom zrozumieć i stosować  zasady higieny osobistej i higieny jedzenia.  Doktor rybka niech nam powie,
Jak należy dbać o zdrowie!
Kto chce prostym być jak trzcina,
Gimnastyką dzień zaczyna!
Całe ciało myje codzień
Pod prysznicem w czystej wodzie.
Wie, że zęby białe, czyste
Lubią szczotkę i dentystę!
Pije mleko, wie, że zdrowo
Chrupać marchew na surowo,
Kiedy kicha czysta chustka,
Dobrze mu zasłania usta.

 


Dobrej zabawy i nauki!!! Logopeda

Rymowanki edukacyjne

Kinga Balas

Dzień dobry!!!
Wierszyk edukacyjny dla dzieci o zasadach bezpiecznej zabawy. Czy wiecie co zrobić, gdy podczas dziecięcego meczu piłka nagle wyskoczy na ulicę? 
Wyskoczyła na ulicę piłka nożna.
Pomyśl, można skoczyć za nią
czy nie można?
Tam przygody ją czekają rozmaite:
– może zechce strzelić bramkę koń kopytem?
– może „kopnie” piłkę auto rozpędzone
zanim piłka umknie het na druga stronę?
– Skoczyć za nią na ulicę,
na sam środek?
– Lepiej nie grać w piłkę nożną
z samochodem!
(Wincenty Faber)


Edukacyjny wierszyk, który uczy dzieci bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Przy jakim świetle można przejść na drugą stronę i jak się rozglądać, by ocenić czy nic nie nadjeżdża? O tym wszystkim opowiada wierszyk, posłuchajcie:
Kiedy światło jest zielone
można przejść na drugą stronę,
a gdy świeci czerwone
przechodzenie zabronione!
Gdy zamierzasz przejść ulicę
na chodniku przystań bokiem,
popatrz w lewo bystrym okiem,
skieruj w prawo wzrok sokoli,
znów w lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna – więc swobodnie
mogą przez nią przejść przechodnie.
Kiedy chcę przez jezdnię
przejść na drugą stronę,
przystaję i ze światłami
gram w zielone.
Pytam: – Jest zielone?
– Proszę – mówią grzecznie.
Wtedy wiem, że mogę
przechodzić bezpiecznie.
(Wiera Badalska)

Logopeda

„Mamo! tato! Pobaw się ze mną!!!

Kinga Balas

Dzień dobry!
Dzisiaj Wasze święto - DZIEŃ DZIECKA!!!
Życzę rzeki i piasku przy rzece
na wspaniałe, piaskowe fortece.
I poziomek w leśnych kotlinach, drzew,
na które dobrze się wspinać.
Życzę Wam dzieciaki,
Miejcie wesołe buziaki.
Lodów w każdą niedzielę,
A dziś prezentów wiele!!!

Rymowanki edukacyjne.
Czytanie rymowanek ma wiele zalet:
• przygotowuje dziecko do nauki czytania,
• uczy odróżniać podobne do siebie słowa na podstawie niewielkich różnic w ich brzmieniu,
• pomaga w poznawaniu i zapamiętywaniu nowych słów,
• rozwija poczucie rytmu,
• sprzyja nauce prawidłowej wymowy,
• uczy poprawnej intonacji, akcentowania wyrazów
• wzbogaca słownictwo,
• uczy słuchania ze zrozumieniem, rozwija spostrzegawczość językową,
• rozwija wrażliwość, poczucie humoru,
• urozmaica zabawę,
• zachęca dziecko do podejmowania prób tworzenia własnych rymowanek.


Rymowanki spełniają różne funkcje edukacyjne
1. Funkcja poznawcza - w atrakcyjnej formie przekazują istotne informacje , dzięki czemu łatwiej się je zapamiętuje.
Przykład:
Rak raczej nocą żeruje.
W dzień w piasku się zakopuje
Lub szuka sobie schronienia
Przy brzegu w gęstych korzeniach.
2. Funkcja wychowawcza - opisuje właściwe zachowania w różnych sytuacjach życiowych, co ułatwia zapamiętanie dziecku obowiązujących zasad i reguł.
Przykład:
Zdarza się, że ktoś wyniesie
i wyrzuci  śmieci w lesie.
Gdy widzicie w lesie śmiecie
i kto je wyrzucił wiecie,
to powiedzcie o tym pani.
Trzeba ścigać takich drani!
3. Funkcja logopedyczna - celem rymowanek logopedycznych jest stwarzanie sytuacji, w której dziecko powtarzając rymowankę musi wyartykułować trudne sekwencje zgłosek.
Przykład 1:
Kazia kaszę gotowała,
lecz się kasza nie udała,
bo niestety, kasza Kazi
miała konsystencję mazi.
Część tej kaszy sprzedać chciała.
Kasię na nią namawiała.
Kasia na to - szkoda kasy
na te twoje rarytasy.
Przykład 2:
Kiedy z mową wielka bieda
Pomoc niesie logopeda.
Więc po radę idzie Czarek,
Mówi krótko: jestem Szarek.
Chciał przyjaźnie rzucić: cześć,
Lecz wyrwało mu się: sześć.
I Cezary, nie dasz wiary
Zrobił się ze wstydu szary.
Wszędzie tam gdzie piszą „cz”
W Czarka wersji brzmiało „sz”.
Logopeda kiwa głową:
Będziesz mówił prawidłowo.
Nie obiecam ci słodyczy,
Mistrzem ten kto dużo ćwiczy.
Stąd powtarzaj za mną dzielnie,
Każdą zgłoskę wymów wiernie.
„Czemu człowiek czasem człapie?” –
Czarek ledwo oddech łapie.
„Czy czuprynę czeszesz często?” –
O litości, gaśnie męstwo.
„Czuję czarną czekoladę” –
Wnet pokona w mowie wadę.
„Czy czas czeka czy czas czuwa” –
„Cz” się wpycha, „sz” usuwa.
I tak w kółko tak by „sz”
Ustąpiło miejsca „cz”.
No i wreszcie! Cóż za czary!
Zniknął z Czarka kolor szary.
Był wysiłek, jest podarek:
Już Cezary mówi: Czarek.
„Cz” się z „sz” przestało pleść
Więc radośnie rzucił: „cześć!”.
Autorem wiersza jest Hubert Tomaszek.
4. Funkcja aktywizująca - mobilizują dzieci do aktywności - np. Dzieci kończą wersy rymowanki
Przykład:
W sadzie rosła piękna śliwa
ale osa dość zło….(śliwa)
jej owoce wyjadała.
Chociaż śliwek sporo miała,
śliwa była nieszczę….(śliwa).


Miłego, świątecznego dnia!!! Logopeda