UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Informacja dotycząca cookies


 Czym są ciasteczka (pliki cookies)?

Ciasteczko jest plikiem alfanumerycznym (tekstowym), który jest zapisywany na komputerze użytkownika podczas odwiedzin naszej witryny (lub aktualizowany - w przypadku odwiedzin ponownych/kolejnych).

 

W jaki sposób wykorzystujemy cookies w naszym serwisie?

Nie gromadzimy ani nie przetwarzamy żadnych informacji pozwalających na bezpośrednią identyfikację danych osobowych. Pliki cookies są wykorzystywane w naszym serwisie do celów statystycznych (dotyczących statystyk odwiedzin naszej witryny) oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu i dostarczenia bardziej dopasowanych treści.

 

Czy mogę wyłączyć obsługę Cookies?

Tak, możesz to zrobić w każdej chwili poprzez zmianę ustawień swojej przeglądarki w zakresie obsługi Cookies.

 

Jak wyłaczyć obsługę ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach:

Google Chrome

Trzeba kliknąć na menu (w prawym górnym rogu), zakładka Ustawienia > Pokaż ustawienia zaawansowane. W sekcji „Prywatność” trzeba kliknąć przycisk Ustawienia treści. W sekcji „Pliki cookie” można zmienić następujące ustawienia plików cookie:

  • Usuwanie plików cookie
  • Domyślne blokowanie plików cookie
  • Domyślne zezwalanie na pliki cookie
  • Domyślne zachowywanie plików cookie i danych stron do zamknięcia przeglądarki
  • Określanie wyjątków dla plików cookie z konkretnych witryn lub domen

 

Internet Explorer

Z menu przeglądarki (prawy górny róg): Narzędzia > Opcje Internetowe > Prywatność, przycisk Witryny. Suwakiem ustawiamy poziom, zmianę zatwierdzamy przyciskiem OK.

 

Mozilla Firefox

Z menu przeglądarki: Narzędzia > Opcje > Prywatność. Uaktywnić pole Program Firefox: „będzie używał ustawień użytkownika”.
O ciasteczkach (cookies) decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Akceptuj ciasteczka.

 

Opera

Z menu przeglądarki: Narzędzie > Preferencje > Zaawansowane.
O ciasteczkach decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Ciasteczka.

 

Safari

W menu rozwijanym Safari trzeba wybrać Preferencje i kliknąć ikonę Bezpieczeństwo. Tu wybiera się poziom bezpieczeństwa w obszarze "Akceptuj pliki cookie”.


Wyłączenie lub blokada obsługi cookies może spowodować nieprawidłowe działanie naszej witryny. Jeśli Twoja przeglądarka akceptuje obsługę Cookies, oznacza to wyrażenie zgody na stosowanie cookies przez naszą witrynę.

Zdrowe posiłki.

Kinga Balas

„Bajki są dla nas wspaniałym pretekstem do kontaktów” - Danielle Bouvet

Smaczne, zabawne i zdrowe posiłki: poszukajcie dzisiaj inspiracji w internecie. Pod hasłem „zabawne kanapki” można znaleźć ciekawe pomysły. Ilustracje podpowiedzą nam jak zrobić kota na kanapce, myszkę lub jeżyka z jajka, bociana, kwiat z owoców, żabę z ogórka, choinki z sera …i wiele wiele innych. Posiłki te są kolorowe, zabawne, wykonane z produktów dostępnych. Jednak najważniejsze jest to, żeby uatrakcyjnić posiłek niejadkom i zachęcić do zjadania zdrowych produktów. 

Zdrowe smakołyki

Kinga Balas

Bajki są dla nas wspaniałym pretekstem do kontaktów” - Danielle Bouvet

Jak myślisz, co podała sowa swoim gościom. Porozmawiaj o tym z rodzicami. Wspólnie z mamą przygotuj przyjęcie dla domowników. Pamiętaj, aby na stole były zdrowe produkty. Mogą być ulubione smakołyki ale również warzywa i owoce, do zjedzenia których czasem trzeba dzieci namawiać.

Oto moja propozycja wraz z ćwiczeniami narządów artykulacyjnych: (Ty możesz przygotować inne menu)

1. Woda - wlewamy do miseczki, dziecko lekko dmucha na powierzchnię wody, tworząc fale (woda nie może wylewać się z miseczki, dziecko nabiera powietrze nosem, wydmuchuje ustami).

2. Jabłko - obejmujemy wargami jabłko, odgryzamy, żujemy przy domkniętych wargach i rozdrobnione połykamy.

3. Cytryna - kwaśna przekąska - dziecko smakuje plasterek cytryny, robiąc kwaśne, dziwne miny.

4. Papryka - cienkie słupki papryki dajemy między wargę górną a nos, staramy się utrzymać warzywo jak najdłużej.

5. Marchewka - obieramy marchewkę, nie kroimy jej. Koniuszek marchewki umieszczamy w przedsionku jamy ustnej (między wargami a zębami). Dziecko stara się utrzymać marchewkę w przedsionku, podczas gdy mama delikatnie ją ciągnie.

6. Chleb razowy - nadziewamy kosteczkę chleba na patyczek szaszłykowy, dziecko stara się czubkiem języka przesuwać kawałek chleba ku górze patyczka, aż go zdejmie (wargi nie pomagają języczkowi w zdejmowaniu chleba).

7. Miód lub dżem - nakładamy na łyżeczkę miód/dżem, dziecko otwiera usta i czubkiem języka zlizuje słodkości broda się nie rusza).

8. Orzechy - odgryzamy kawałek orzecha przednimi zębami, następnie żujemy (podczas żucia wargi muszą być domknięte).

9. Zielona sałata - przytrzymujemy kawałek liścia sałaty wargami i staramy się za pomocą ruchu warg przesunąć go do ust (zęby nie pomagają, pracują same wargi - wzmacniamy w ten sposób mięsień okrężny warg).

10. Żelki - trzymamy żelka-misia przed ustami, naprzemian uśmiechamy się do niego i dajemy mu całusa (wargi na przemian układają się w dzióbek i rozchylają w uśmiechu).

11. Płatki śniadaniowe - przyklej płatek na czubek języka, przemieszczaj język z płatkiem w kierunku górnej wargi, dolnej i kącików ust (wargi podczas tego ćwiczenia są rozchylone, broda jest nieruchoma, język nie dotyka warg i kącików, tylko zbliża się do nich). 

Czy wiesz, że...

Logopeda

 

 

Już dwuletnie dziecko jest zdolne do refleksji nad stylem wypowiedzi osoby dorosłej.

v

Raczkowanie wpływa na współpracę międzypółkulową (pierwsze ruchy naprzemienne).

v

Oddychanie przez usta jest niekorzystne dla zdrowia. Może powodować wady anatomiczne, (cofnięcie lub obniżenie żuchwy, wady zgryzu, zwężenie szczęki). Zmianie mogą ulec rysy twarzy (twarz asymetryczna). Dzieci oddychające przez usta, częściej niż inne mają katar, ślinią się nie chcą jeść (uczucie sytości w związku z połykaniem powietrza). Ich układ nerwowy jest gorzej dotleniany. Konsekwencją w wymowie bywa międzyzębowa realizacja głosek.

v

Dziecko nie rodzi się ze znajomością określonego języka, ale z możliwością jego nauczenia się.

v

Zaledwie ok. 3% trzylatków i 5% czterolatków artykułuje głoski całkowicie poprawnie, jak osoby dorosłe. Zasadnicza zmiana następuje dopiero w mowie pięciolatków – poprawnie mówiących jest ok. 50%.

v

Nie należy mylić wad artykulacyjnych (np. seplenienia międzyzębowego) z niedojrzałymi formami artykulacyjnymi. Według statystyk nieprawidłowa mowa pięciolatków jest spowodowana w takim samym stopniu opóźnionym rozwojem mowy jak i wadami bezwzględnie wymagającymi terapii logopedycznej.

v

Najtrudniejsze do wymówienia głoski dla dzieci to szereg sz, ż, cz, dż oraz r. Według statystyk potrafi je wymówić 60% pięciolatków.

v

Rozwój mowy dziecka powinien być teoretycznie ukończony w 6-7 roku życia.

v

Opóźniony rozwój motoryki wiąże się z rozwojem mowy, np. jeśli dziecko nie raczkuje, późno siada, późno samo staje, jest mało samodzielne to sygnał dla rodziców, że jego mowa będzie także opóźniona.

v

Między 3 a 7 rokiem życia nie należy pod żadnym pozorem zmuszać dziecka leworęcznego do korzystania z prawej ręki – próby takie mogą zaburzyć prawidłowy rozwój mowy.

v

Wiele znanych osób miało problemy z jąkaniem się, np. Mojżesz, Karol Darwin, Izaak Newton, Winston Churchill czy, popularny komik  Jaś Fasola. Do tych osób należała również Marilyn Monroe.

Już dwuletnie dziecko jest zdolne do refleksji nad stylem wypowiedzi osoby dorosłej.

v

Raczkowanie wpływa na współpracę międzypółkulową (pierwsze ruchy naprzemienne).

v

Oddychanie przez usta jest niekorzystne dla zdrowia. Może powodować wady anatomiczne, (cofnięcie lub obniżenie żuchwy, wady zgryzu, zwężenie szczęki). Zmianie mogą ulec rysy twarzy (twarz asymetryczna). Dzieci oddychające przez usta, częściej niż inne mają katar, ślinią się nie chcą jeść (uczucie sytości w związku z połykaniem powietrza). Ich układ nerwowy jest gorzej dotleniany. Konsekwencją w wymowie bywa międzyzębowa realizacja głosek.

v

Dziecko nie rodzi się ze znajomością określonego języka, ale z możliwością jego nauczenia się.

v

Zaledwie ok. 3% trzylatków i 5% czterolatków artykułuje głoski całkowicie poprawnie, jak osoby dorosłe. Zasadnicza zmiana następuje dopiero w mowie pięciolatków – poprawnie mówiących jest ok. 50%.

v

Nie należy mylić wad artykulacyjnych (np. seplenienia międzyzębowego) z niedojrzałymi formami artykulacyjnymi. Według statystyk nieprawidłowa mowa pięciolatków jest spowodowana w takim samym stopniu opóźnionym rozwojem mowy jak i wadami bezwzględnie wymagającymi terapii logopedycznej.

v

Najtrudniejsze do wymówienia głoski dla dzieci to szereg sz, ż, cz, dż oraz r. Według statystyk potrafi je wymówić 60% pięciolatków.

v

Rozwój mowy dziecka powinien być teoretycznie ukończony w 6-7 roku życia.

v

Opóźniony rozwój motoryki wiąże się z rozwojem mowy, np. jeśli dziecko nie raczkuje, późno siada, późno samo staje, jest mało samodzielne to sygnał dla rodziców, że jego mowa będzie także opóźniona.

v

Między 3 a 7 rokiem życia nie należy pod żadnym pozorem zmuszać dziecka leworęcznego do korzystania z prawej ręki – próby takie mogą zaburzyć prawidłowy rozwój mowy.

v

Wiele znanych osób miało problemy z jąkaniem się, np. Mojżesz, Karol Darwin, Izaak Newton, Winston Churchill czy, popularny komik  Jaś Fasola. Do tych osób należała również Marilyn Monroe.